Köp- och leveransvillkor

Dessa allmänna villkor för köp och leverans är tillämpliga på alla köpeavtal som du ingår.

Genom att beställa av oss accepterar du dessa allmänna villkor.

Hantering av personuppgifter

Vi är ansvarigt för och behandlar dina personuppgifter, till exempel ditt namn och din e-postadress, i enlighet med gällande lagstiftning (Dataskyddsförordningen 2016/679 – GDPR och nationella lagar) vid alla kontakter med oss. Har du ytterligare frågor kring detta är du välkommen att kontakta oss via mejl till post@rustibust.no

Beställning / Slutförsäljning

Hos Rustibust AS kan du handla varor direkt via vår webbutik. Du kan också e-posta in din beställning, e-post: post@rustibust.no Vi tillämpar ingen lägsta tillåtna ordersumma.

Skulle någon av varorna du beställt vara slut i lager händer det att vi i stället levererar en likvärdig ersättningsvara. Om du inte skulle vara nöjd med ersättningsvaran har du full returrätt och får pengarna tillbaka för varan och returfrakten. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller som på annat sätt medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls. För att handla i vår internetbutik måste du ha fyllt 18 år.

Konsumentens rätt till hjälp

Du har som konsument alltid rätt att vända dig direkt till Rustibust AS för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt samt annan hjälp som berör köp eller beställning. Se även mer information om din rätt som konsument på www.konsumentverket.se samt din rätt som konsument att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”), www.arn.se samt postadress ”Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm”. Rustibust AS medverkar i eventuellt alternativt tvisteförfarande och följer ARNs rekommendationer. Se även EU-kommissionens hemsida för alternativ tvistelösning avseende konsumenters onlineköp http://ec.europa.eu/odr

Priser

Priserna är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Priserna gäller tills vidare. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod. Vi reserverar oss för prisfel och prisändringar på grund av ändrad moms, onormalt stora förändringar i valutaläget, inköpspriser, samt ändringar i eller förekomsten av nya lagstadgade avgifter. Vid uppenbart felaktigt prissatta varor förbehåller sig Rustibust AS rätten att annullera ordern.

Klarna

I samarbete med Klarna Bank AB erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, direktbetalning och kortbetalning för privatpersoner och företag.

Vår orderbekräftelse och faktura från Klarna skickas ut via mail eller till folkbokföringsadressen i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.se

Klarna Checkout

Rustibust AS använder Klarna Checkout för privatkunder och företagskunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Om du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Om Klarna inte kan identifiera dig som person, kommer du fortfarande kunna betala med kort, PayPal eller direktbetalning via din bank.

För att säkerställa säkerheten när du handlar med kort hos Rustibust AS skickas all information krypterad med SSL (Secure Socket Layer). Det betyder att informationen skickas via en säker förbindelse som gör att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter och de hanteras på ett mycket säkert sätt. Rustibust AS samarbetar med Klarna som kontrollerar att kortet är giltigt för köp direkt mot din bank. Din betalkortsinformation behandlas enligt den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS. Om du betalar med VISA eller Mastercard kan du även använda säkerhetsverktyget 3D-Secure och Bank-ID. Rustibust AS lagrar aldrig dina kontokortsuppgifter. All kontokortsinformation skickas alltid på ett säkert sätt vidare från din webbläsare till vår betalningsförmedlare Klarna. För information om din betalning kontakta Klarna via Klarna kundtjänst.

PayPal

I webbutiken kan du även betala med PayPal. Denna betalmöjlighet visas som ett av alternativen i Klarna Checkout. Klarna är inte inblandat i själva betalningen.

Personuppgifter hanteras mellan dig och PayPal i enlighet med gällande lagstiftning.

Se PayPals sekretesspolicy för närmare beskrivning av PayPals personuppgiftsbehandling.

Du kan även kontakta PayPals kundtjänst på telefon 020-10 91 00.

Faktura till Privatkunder

Om du ringer, faxar, mailar eller skickar din beställning via brev till oss, kan du genom vårt samarbete med Klarna handla mot faktura. Personnummer måste uppges vid beställningen. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar och i samband med att ordern skickas ut, skickas fakturan via mail till den e-postadress du angivit vid köpet, eller med post till din folkbokföringsadress.

Fakturan skickas separat från Klarna, antingen via e-mail eller till folkbokföringsadressen.

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60 SEK samt dröjsmålsränta om 24% + gällande referensränta. Vid köpet görs en kreditprövning. Du får genast besked om kreditprövningen är godkänd.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Se Klarnas dataskyddspolicy för närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling www.klarna.com/se/dataskydd/. Du kan även kontakta Klarna kundtjänst på telefon 08-120 120 10.

Ångerrätt / Öppet köp

Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna. Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om varan hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt (för att fastställa egenskaper och funktion) och inte är i väsentligen oförändrat skick förbehåller sig Rustibust AS rätten att göra värdeminskningsavdrag på belopp som skall återbetalas. Alla eventuella tillbehör ska finnas med vid returen. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka hela din beställning så återbetalar vi det belopp du har betalat inklusive avgift för betalsätt och fraktkostnader inom 14 dagar. Om du skickar tillbaka en del av beställningen betalar vi inte tillbaka avgiften för betalsätt och fraktkostnader. När du ångrar ett köp ska du som kund stå för returfrakten. Ångerrätt samt Öppet köp gäller inte för specialbeställda varor som har tillverkats enligt kundens anvisning eller som annars fått en personlig prägel. Använd vår retursedel eller fyll i och skriv ut standardformuläret från Konsumentverkets hemsida, se länken nedan:

http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Du kan alltid kontakta Rustibust AS kundservice för mer information.

Lagstadgad reklamationsrätt

Vår garanti påverkar inte de rättigheter du har som konsument enligt konsumentköplagen. Du har i Sverige alltid rätt att reklamera ett fel inom 3 år från inköpet men för att underlätta för dig som konsument så tar vi på oss ansvaret för att produkten ska fungera under den garantitid vi lämnar. Fel på artikeln, felleverans eller transportskada skall reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes. En reklamation som görs inom 2 månader från det att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.

Se mer information om din rätt som konsument på www.ko.se. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (”ARN”) rekommendationer. Dessa köp-och leveransvillkor styrs av svensk rätt samt uppfyller Svensk Distanshandels Branschregler samt villkoren som gäller för Trygg e-certifiering.

Garanti / Reklamation och Konsumentskydd

Om inte annat anges har vi 2 års garanti på våra produkter som omfattar material och fabrikationsfel under garantiperioden.

Undantag: Garantin täcker inte varor av förbrukningskaraktär. Garantin gäller inte fel som uppkommit genom att varor inte skötts eller brukats i enlighet med bruksanvisningen, utsatts för onormalt brukande eller vanvård.

Felleverans / Transportskador

Skulle vi leverera fel antal eller fel vara ber vi dig meddela oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du omedelbart anmäla skadan till ditt utlämningsställe eller transportören som har kört ut godset till dig.

Returnera

Retur med post

Du står för risken vid en retur till oss så skicka originalförpackningen väl förpackad i ett bra ytteremballage. Skicka annars in returen på billigast möjliga sätt. Bifoga alltid kvitto eller annat giltigt köpbevis och skriv tydligt varför du skickar tillbaka varan. Om orsaken är fel på varan, måste typ av fel anges på ett tydligt och bra beskrivet sätt. Återbetalning sker inom 14 dagar på samma betalningssätt som användes vid köpet om du inte anger annat (och förutsatt att det godkänns av din betalningsförmedlare). Skicka returen till Rustibust AS, Nygardsvegen 13, 2008 Fjerdingby, Norge. När en vara returneras till oss står du för returfrakten. Om din retur gäller någon form av reklamation och vi godkänner reklamationen så återbetalar vi fraktkostnaden till dig. Vi löser inte ut varor som returneras mot postförskott eller efterkrav.

Retur av tungt och skrymmande gods

Om varan väger mer än 20 kg eller är skrymmande på annat sätt kan den inte skickas som postpaket. Var vänlig kontakta Rustibust AS kundservice för instruktioner.

Återbetalningar

Återbetalning till dig som postar returen till oss

Har du beställt och betalat ordern med kontokort återbetalar vi pengarna till kortet. Har du beställt och betalat via Klarna Faktura eller delbetalning sker återbetalningen via Klarna Faktura. Vid återbetalning av varor betalda med direkt bankbetalning eller postförskott sätter vi in pengarna på ditt bankkonto eller postgiro inom 14 dagar. Var noga med att bifoga alla nödvändiga kontouppgifter (komplett konto-information med eventuellt clearing-nummer) med returpaketet eller ring in dina uppgifter till vår kundservice.

I det fall vi utför återbetalning på annat sätt än den ursprungliga betalningsmetoden kommer vi att kontakta dig som konsument. I det fall du önskar att få återbetalt på annat sätt än den ursprungliga betalningen är du välkommen att ta kontakt med kundtjänst.

Återbetalningen vid godkänd retur skall som huvudregel ske utan onödigt dröjsmål och inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelande om att du vill returnera varan. Om vi inte erhållit den returnerade varan eller meddelande om att den skickats inom 14 dagar verkställs inte betalningen förrän vi mottagit varan eller bevis för att den skickats till oss.

Export

För leverans till Svalbard och Jan Mayen gäller våra norska leveransvillkor. Vid leverans till Danmark (exklusive Färöarna/Grönland) och Finland ( exklusive Åland) debiteras priser inklusive svensk moms. Särskilda villkor för leverans till Island, Färöarna, Grönland och Åland. Tull och eventuella andra avgifter enligt mottagarlandets bestämmelser tillkommer. Svensk moms avräknas från angivna priser.

Exportorder (Danmark, Finland, Åland, Island, Grönland och Färöarna) levereras till närmaste postkontor eller godsterminal. Om en enskild produkt väger mer än 20 kg kan den inte levereras. Vid samtliga leveranser till adressater utanför Sverige och Norge tillkommer förutom varuvärdet en fraktkostnad enligt nedan:

Övrigt

Informationen på den här webbplatsen kan innehålla tekniska felaktigheter eller typografiska fel. Kontakta gärna vår kundservice för att påtala sådant tekniskt eller typografiskt fel.